Marknadsföring i svenska poddar: 5 vanliga sätt att säkra intäkter

Den svenska poddmarknaden fortsätter att växa, men branschen står också inför stora utmaningar när det kommer till att kapitalisera på det innehåll som produceras. Den stora tillgängligheten av podcaster har gjort det svårt att tjäna pengar, framför allt för mindre poddprogram som inte kan locka stora annonsörer som casino online och lånföretag. Den tuffa konkurrensen har öppnat för nya försök till att skapa intäktsströmmar och marknadsföringen i svenska podcasts kan nu se väldigt annorlunda ut. Låt oss titta närmare på några vanliga typer av poddreklam som figurerar på den svenska marknaden.

 

Det är framför allt sedan 2010-talet och framåt som podcastmarknaden i Sverige har exploderat. Poddar har i existerat i olika former redan tidigare, men det var smartphonens intåg i det svenska vardagslivet som verkligen öppnade dörren för poddarna som vi känner fenomenet idag.

 

I takt med att utvecklingen har gått framåt på det teknologiska området har också tillgängligheten blivit större, både för poddskapare och poddlyssnare. Som poddlyssnare kan man använda flera olika enheter för att lyssna på sina favoritpoddar, och man kan dessutom använda sig av olika poddspelare.

 

Som poddskapare krävs det inte en lika dyr och avancerad utrustning som tidigare, utan nu kan nästan vem som helst spela in en podd med drägligt ljud i sitt hem eller på sitt kontor. Det i sig har också skapat en marknad där det finns ett överflöd av poddar och därigenom en enorm konkurrens.

 

För seriösa poddare och innehållskreatörer har det här skapat nya utmaningar. Det som tidigare var en mer begränsad och professionell marknad har nu blivit en mer öppen och varierad marknad, med olika typer av poddskapare och kreatörer från olika håll eller med olika avsändare.

 

Tidigare gick det att skapa en podcast om ett specifikt ämne och vara relativt ensam i sin genre, med goda förutsättningar att bygga en stor följar- och lyssnarskara. Nu är många områden, framför allt inom politik, true crime och sport, väldigt konkurrensutsatta. Då behöver man anstränga sig mycket och vara väldigt omtyckta för att nå stora lyssnarskaror.

 

I slutändan innebär det här också att det är betydligt svårare att tjäna pengar på sina poddar. Dagens poddmarknad är helt enkelt svårare för kreatörer som vill livnära sig på poddar, eller åtminstone få podden att redovisa ett positivt resultat på nedersta raden. De största poddarna kan fortfarande locka stora annonsörer, men för mindre poddar är det svårt att erbjuda samma exponering.

 

Låt oss titta på ett antal konkreta exempel pår hur poddreklamen är utformad idag och vilka olika intäktsmöjligheter det finns om man har en podcast.

 

Reklamjinglar och reklamspots

 

En av de mer vanliga intäktsmöjligheterna i moderna poddar är att ha samarbeten med annonsörer som vill spela upp sina reklamjinglar eller reklamspots i podden. För att kunna tjäna stora pengar på den typen av poddreklam krävs att man kan erbjuda en stor exponering. Det vill säga att man har en stor lyssnarskara och gärna en hög andel i den för det annonserande företaget relevanta målgruppen.

 

Samtidigt är reklamjinglar ett kritiserat inslag i många poddar och det är många lyssnare som spolar över reklamen. Det bidrar till att värdet för den typen av poddreklam har sjunkit. Det gör det ännu svårare för mindre poddar att locka sådana annonsörer. Spotify och andra poddplattformar har också ett eget system för reklam i poddar, och i vissa fall skyddar det mot spolande lyssnare. Samtidigt tar Spotify en del av kakan och mindre blir över till poddskaparna.

 

Betalt redaktionellt innehåll

 

En annan typ av reklam i poddar är betalt redaktionellt innehåll, eller en hybrid av en reklamspot och ett betalt redaktionellt innehåll. Det kan alltså vara ett segment i programmet som sponsras av ett företag och där podden diskuterar ett ämne, med avstamp i det som företaget vill framhäva.

 

Den typen av poddreklam är mest vanlig inom sportnischen. Många fotbollspoddar har exempelvis segment där man diskuterar odds på relevanta matcher, med hänvisning till ett sponsrande spelbolag. Den typen av poddreklam kan uppskattas av lyssnarna, om man lyckas lägga diskussionen på en rimlig nivå.

 

Tävlingar och interaktiva inslag utanför poddmiljön

 

En annan typ av poddreklam som är vanlig är tävlingar och andra interaktiva inslag, som då ofta tar plats utanför poddmiljön. Det kan vara i olika sociala kanaler. Som poddskapare gör man sig själv en tjänst om man lyckas skapa ett aktivt flöde på sociala medier eller på sin hemsida, eftersom det också är något som kan attrahera trafik och därmed skapa en ny intäktsström.

 

Ett konkret exempel på detta är poddar som uppmanar sina lyssnare att komma med feedback eller göra delningar av sponsorers inlägg på sociala medier. Då krävs en motprestation av lyssnarna, men effekten är ofta en större spridning för annonsören. Den här typen av poddreklam är vanligast inom väldigt nischade poddar. Då krävs en dedikerad publik, snarare än en väldigt stor lyssnarskara.

 

Rabattkoder och samarbeten

 

Ett annat sätt att göra poddreklam är att använda sig av rabattkoder och designade erbjudanden, som är unika för lyssnarna till podden. Det behöver inte kräva en lika stor publik, men för att hitta annonsörer krävs det att nischen är tydlig och att målgruppen överensstämmer med annonsörens. Då går det att hitta samarbeten.

 

En rabattkod kan sedan spridas i både sociala medier och i podden, och ger lyssnare rabatt på specifika produkter eller tjänster hos annonsören. Den här reklamformen ger också möjligheten att kartlägga ROI på investeringen för annonsören, eftersom man kan se hur många som använder rabattkoden.

 

Prenumerationsmodeller

 

Det sista sättet att säkra intäkter för sin podcast är att ha en så kallad prenumerationsmodell, något som har blivit allt vanligare på senare år. PodMe är en av flera välkända plattformar som använder sig av en sådan modell. Då avkrävs lyssnarna en månadsbetalning för att få tillgång till poddarna.

 

I det fallet handlar det ofta om att säkra intäkter, samtidigt som man kan se till att erbjuda helt reklamfria poddar. Det är något som många lyssnare uppskattar och är villiga att betala för. Det är en reklamform som däremot kräver en stor, kapitalstark eller väldigt specifik målgrupp av lyssnare.