Varför sponsras så många sportpoddar av casinon?

Casino och betting är en populär sponsor i poddvärlden. Majoriteten av alla podcasts behöver göra reklam för att tjäna pengar på sin verksamhet. Oavsett om du lyssnar på en podd om nyheter, historia, politik, musik eller sport lär du stöta på ett segment där programledarna avsätter tid för att tacka sina sponsorer. I sport rör det sig då väldigt ofta om casino och betting. Men varför?

 

Den tekniska utvecklingen som under 2000-talet har rört sig framåt i raketfart har medfört enormt stora förändringar inom en mängd olika sektorer. Förflyttningen till det digitala och mobila gör att vi kan ta till oss av underhållning av diverse slag i princip var vi än befinner oss.

 

Både casinobranschen och i princip alla ljudmedier har påverkats kraftigt av detta. De landbaserade casinona har fått ett mobilt komplement i form av casino online, som lätt nås via telefonen genom verifiering med BankID. Samtidigt har radion fått konkurrens av podcasts.

 

Precis som att många hellre tittar på tv-program via streamingtjänster i stället för att följa tablån får de klassiska radioprogrammen nu fler lyssningar i poddform än live. Där måste de konkurrera med en uppsjö av podcasts som slåss om lyssnarnas uppmärksamhet.

 

Podcasts har snabbt integrerats in i många människors vardag och är för många det föredragna valet före musik när man ska välja något att lyssna på under resan till skolan eller jobbet. En typ av podcast som växer i popularitet för varje år är sportpodden.

 

Oavsett om du vill lyssna på insatta diskussioner om ishockey, tennis eller fotboll finns det ofta mer än ett alternativ att välja mellan. De flesta idrottslag har minst en podcast som enbart handlar om dem. Ibland är det klubbarna själva som producerar dem medan det i andra fall är supportrar eller journalister som ligger bakom innehållet.

 

I och med hur lätt det är att få att få tag billig inspelningsutrustning och lätthanterlig mjukvara är tröskeln för att starta en podcast inte särskilt hög. Vad som däremot är svårare är att tjäna pengar på den. Detta gäller alla typer av podcasts som inte är radioprogram.

 

Vissa har valt att lösa detta genom att ha någon form av betalvägg för att göra pengar på sin produkt. Vanligast är dock att ta in sponsorer. De flesta sportpoddar har i dag ofta mer än en sponsor och inte sällan är någon av dessa något sorts casino- eller bettingbolag.

 

Att sponsras av casino och betting är väldigt populärt bland podcasts med sporttema. Låt oss dyka djupare i varför det ligger till på det viset.

Casino som sponsor – ett fenomen bland sportpoddar

När du lyssnar på en sportpodd – oavsett vilken sport det rör sig om – lär du högst troligt få ta del av någon typ av reklam för betting eller casinospel. Just det här valet av sponsor har blivit något av ett fenomen i den här delen av poddvärlden. Anledningen är egentligen ganska självklar.

 

När en sportpodcast sponsras av ett casino är det framför allt bettingdelen som ges utrymme. Med tanke på att podcasten handlar om just det som bettingsidan erbjuder spel på är det enkelt för programledarna att integrera reklamen i sitt innehåll på ett sätt som är intressant för lyssnarna.

 

Bettingbolagen och sportpoddarna har väldigt liknande målgrupper – sportmänniskor som är intresserade av analyser och diskussioner om ämnet och att ges en extra dimension till idrotten de följer. Casino- och bettingvärlden förstod tidigt att podcasts var en gyllene chans att nå ut till sin målgrupp genom att låta initierade röster föra deras talan.

 

Många väljer att spola fram när det dyker upp reklam i podcasts, men just betting intresserar en stor del av lyssnarna. Ofta brukar dessutom sponsorsegmenten innehålla diverse speltips på kommande matcher och inte sällan erbjuds någon typ av bonus som spelarna kan ta del av.

Podcasts som sponsras av casinon

Det är nästan svårt att hitta en sportpodcast som inte sponsras av casinon på ett eller annat sätt. Allra vanligast är det i poddar som handlar om fotboll. Bland fotbollspodcasts som sponsras eller har sponsrats av casino- och bettingsidor hittar vi bland annat Fotbollsmorgon, Tutto Balutto, Fans Corner Sverige och When We Were Kings.

 

Som nämnt brukar dessa segment ofta innehålla båda speltips och bonuserbjudanden. Till exempel brukar Fotbollsmorgon plocka in en expert som går igenom olika spel som lyssnarna sedan kan välja om de vill rygga eller inte.

 

Symbiosen mellan betting och sportpoddar blir som allra mest effektiv i avsnitt eller segment som handlar om specifika matcher. Genom utförliga diskussioner om möjliga utgångar ges lyssnare möjligheten att fatta mer informerade beslut när han eller hon sedan placerar ett spel hos bettingbolaget som sponsrar avsnittet.

Casinospons i idrottsvärlden

Det är inte bara i sportpoddar som casino och betting har en tydlig närvaro. Turneringar, ligor och specifika klubbar är några av casinovärldens favoriter när det kommer till att välja var varumärket ska spelas.

 

Många idrottsprofiler syns till i reklamen för diverse spelbolag medan fotbollslag inte sällan har en logga från en bettingsajt tryckt på matchtröjan. Idrottsvärlden lockar stora mängder åskådare, vilket gör den till en perfekt reklampelare.

Offside podcast – sticker ut i mängden

För några år sedan pågick en het debatt bland idrottspoddarna angående om man skulle ha casino och betting som reklam eller inte. De flesta ansåg att det var en nödvändighet för kunna tjäna pengar på produktionen och att det dessutom fanns en naturlig koppling mellan idrott och betting.

 

Här sticker Offside Podcast ut i mängden. Podden – som levererar magasinet med samma namn – gick ut med att man inte kommer att tacka ja till erbjudande om spons från casino- och bettingbolag eftersom att man kände att man inte ville bidra till spelmarknaden.

 

Även om många förstod anledningen till Offsides beslut var det inte många som följde deras exempel. De flesta ansåg att betting är en naturlig del av idrotten och att det därför är rättfärdigat att sponsras av dessa typer av företag.

 

Ett av argumenten var att många av lyssnarna redan är spelare och att man i stor utsträckning vänder sig till dem för att tillhandahålla speltips och erbjudanden. Offside Podcast fortsätter dock att inte sponsras av casino- och bettingreklam.