
70. En gamling, ett monopol och japansk majrova
Idag träffar jag en 130-åring, alltså inte Ludwig Liepe utan hans företag, Saturnus, grundat 1893 i Malmö. Det är faktiskt ett av Malmös äldsta AB och har klarat sig genom alla år tack vare ödmjukhet, utvecklingsfokus och ett nyfiket öra mot marken. Vi pratar om hur det är att växa upp i ett familjeföretag och om det är självklart att föra arvet vidare. Vi pratar om skillnaden mellan generationer och branschens utveckling över tid. Vi pratar om monopolet och att vara med och bryta monopolet. Vi pratar om tidiga ginprodukter, extrakt och essenser, Trocadero och hur Cuba Cola lanserades innan Coca-Cola ens hade hunnit komma till Sverige. Vi pratar också om glögg, snaps och hur bredden räddat företaget under tuffare år. Saturnus har även agenturen för tonictillverkaren Britvic i Sverige.
Självklart pratar vi om Saturnus samarbete med Tareq Taylor, deras Malmö Gin och Saturnus gin. Vi pratar om Ludwigs kärlek och respekt för sin historia och hur han tar den med in i framtiden. Vi pratar om lokala produkter och hur japansk majrova kan vara terroir. Vi diskuterar alkoholskatt, gränsförsäljning och hur mycket gårdsförsäljningen hade betytt för utvecklingen av Sverige som dryckesdestination.
Idag är Saturnus ett modernt dryckesföretag som omsätter 200 miljoner kronor.
TACK FÖR ATT DU LYSSNAR!
Länkar:
saturnus.seÅLDERSGRÄNS 20 ÅR.
Gillar du Ginpodden blir jag glad om du prenumererar eller lämnar ett betyg :)
Har du några tankar eller tips om innehållet i podden får du gärna skicka det till [email protected].Programledare: Joacim Lundin
Musik: Magnus JohanssonFöljare?
Instagram: @ginpodden
Facebook: @ginpoddenGinpodden har inget samarbete med Systembolaget eller något av destillerierna. Jag vill på intet sätt uppmana till någon ohälsosam överkonsumtion av alkohol utan snarare få lyssnarna att dricka mindre, men bättre. Häng med på en resa i det svenska dryckesarvet!
Ginpodden
Välkommen till Sveriges första renodlade podd om gin. Här möter du människorna bakom kopparpannorna, producenter och branschexperter för att ta reda på vad det är som gör svensk gin så framgångsrik. För tips, hiss och diss kan du mejla Jocke på [email protected]. TACK för att du lyssnar!