361: Att ta viktiga samtal som chef

361: Att ta viktiga samtal som chef

Health for wealth · 2025-04-17
24:10
Tips för att rusta dig att vara trygg med en viktig uppgift i din ledarroll!

I det här avsnittet får du konkreta tips och reflektioner för dig som är chef och vill bli tryggare i att ta det som ofta kallas för "svåra samtal" – men som kanske snarare är viktiga samtal. Samtal som kräver mod, omtanke och förberedelse.

Varför känns vissa samtal svåra?Rädsla för konflikt eller starka reaktionerOro för att skada relationenOsäkerhet kring sin egen förmågaBrist på övning och verktygRädsla för "emotionell smitta" – att påverkas starkt av andras reaktioner
Exempel på samtalsämnen som kan kännas svåraBristande prestation eller oacceptabla beteendenOrganisationsförändringar som påverkar individenKonflikter eller olika förväntningarAllvarligare ärenden som varning eller uppsägning
Tre grundförutsättningar för att kunna ta viktiga samtalTrygghet i chefsrollenSjälvkännedom: Hur reagerar du i jobbiga situationer?Förtroendefull relation till medarbetare
Inför samtalet: förbered dig noggrantSäkerställ fakta: Vad vet du?Fokusera på beteenden – inte tolkningar eller attityderKoppla beteendet till negativa konsekvenserReflektera över dina egna känslor och intentionerFundera över möjliga orsaker bakom de beteenden du uppmärksammatBolla gärna med någon du litar på inför samtalet
Under samtalet: skapa förtroende och strukturBjud in tydligt och tryggt – gärna så snart som är möjligtHa en tydlig agenda, men var öppen för nya perspektivSkapa en trygg miljö för samtalet (kontor, promenad, neutral plats)Förbered dig på olika scenarier (tystnad, ilska, tårar, förnekelser)Undvik fredagar: Låt inte personen gå in i helgen med olösta känslor
Under samtalet: för struktur och tydlighetTa avstamp i ett gemensamt syfte: trygg arbetsmiljö och måluppfyllelseAnvänd SBI-modellen:

Situation: Vad hände?

Beteende: Vad observerades konkret?

Impact: Vilken konsekvens får det?

Lyssna aktivt på medarbetarens responsVisa förståelse för känslor men var tydlig med behovet av förändringInkludera medarbetaren i lösningen (om möjligt)Konkreta beteenden måste i vissa fall helt upphöra
Efter samtaletSammanfatta vad ni kommit överens omSätt tid för uppföljningDebriefa och reflektera: Vad gick bra, vad lärde du dig?
Avslutande medskick

Svåra samtal är inte enkla – och det är just därför det kräver mod, omtanke och förberedelse. Det är sunt att känna obehag inför dem. Men du gör det inte för att vara besvärlig, utan för att vara en ansvarstagande och omtänksam ledare.

Vill du ha mer hjälp med att utvecklas i detta? Kontakta oss på Oxygroup så berättar vi mer.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Health for wealth

Health for wealth handlar om hållbar hälsa på jobbet - på riktigt. Hälsa som strategi och del av affärsplanen, långt från enstaka friskvårdsinsatser. Välkomna att lyssna!

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Var kan man lyssna?

Apple Podcasts Logo Podtail Logo Google Podcasts Logo RSS

Avsnitt