
Björn Sjödén Connect your dots och hitta ditt varför
Vi pratar ofta om kunskap som om det vore synonymt med lärande – men det är det inte.
Han är kognitionsvetare, universitetslektor och bildningsresenär med fler akademiska avstickare än de flesta – och han brinner för att förstå vad lärande egentligen är. Inte som ett resultat eller ett betyg, utan som en process. Något som sker, fördjupas och utvecklas hela livet. Möt Björn Sjödén – universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad, med en bakgrund som spänner från astrofysik till filmvetenskap, psykologi och språkinlärning. Och mitt i allt detta: en brinnande fascination för själva lärandet. Vad händer när vi släpper taget om provresultaten och i stället fokuserar på de frågor vi ställer, valen vi gör, och hur vi navigerar kunskap i en komplex samtid?
I avsnitt 219 pratar om skillnaden mellan att kunna något och att lära sig något. Om vad skolan kan inspireras av från dataspelsvärlden. Och om varför det kanske är dags att tala mer om lärandemål än kunskapsmål – särskilt nu, när AI och digitala verktyg snabbt förändrar vad kunskap är och hur den tillgängliggörs. Veckans gäst Björn Sjödén som är forskare, kognitionsvetare och lektor vid högskolan i Halmstad, ger oss både vardagsnära exempel och forskningsbaserade tankesprång – och påminner oss om varför det livslånga lärandet är ett nyfiket, oavslutat och meningsfullt projekt. Programledare är som alltid Katarina Pietrzak på RISE.
Livslångt
En podd om livslångt lärande av RISE, med Katarina Pietrzak
- Antal avsnitt: 223
- Senaste avsnittet: 2025-05-06
- Utbildning