Influencer eller journalist – var går gränsen?

Influencer eller journalist – var går gränsen?

Publicistklubben · 2025-04-29
42:56

Allt fler journalister får allt större egna konton på sociala medier. Men när branschen består av tyckare och influencers - vad händer då med den oberoende journalistiken? Är det nya medielandskapet enda vägen framåt om man ska nå unga? Vad får man använda en egen plattform till om man samtidigt är journalist? Och hur tydliga är gränserna egentligen?

PK-debatt 28 april 2025 på Social Kitchen i Schibsted-huset Stockholm.

I panelen:

Lina Dawood, sociala medier-specialist, Aftonbladet Filippa Fernqvist, specialreporter, TV4 Nyheterna Sanna Gustavsson, sociala medier-chef, Expressen Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé och Dagens media

PK-debatt leds av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg.

Publicistklubben

Publicistklubben är en ideell förening som grundades 1874 för att värna den svenska tryck- och yttrandefriheten. Varje månad anordnar vi debatter där intressanta gäster diskuterar aktuella ämnen. Här kan du lyssna på debatterna i efterhand. Vill du stötta oss? Ansök om medlemskap på publicistklubben.se. Ansvarig utgivare: Robert Aschberg.

  • Antal avsnitt: 32
  • Senaste avsnittet: 2025-04-29
  • Nyheter

Var kan man lyssna?

Apple Podcasts Logo Spotify Logo Podtail Logo Google Podcasts Logo RSS

Avsnitt